זוכרים שבדף המרכזי של ניהול תהליכים, בקרה והתייעלות דיברתי על ניתוח נתונים והסיפור שמאחורי המספרים?
זה נושא שמאוד אהוב עלי. למה?
כל אחד מאיתנו עובד ויש לו תוצרים. התוצרים האלו, הם בעצם המון נתונים שיכולים לעזור לנו להתייעל, לחסוך זמן ובעיקר כסף.
מה גם, שזה לגמרי יכול לעזור לנו לגדול, להשתפר ולהגיע למטרות שלנו.
ניתוח נתונים ובניית תהליכי ניהול ובקרה זה הא' ב' של כל עסק. אם לא נדע לקרוא את הנתונים שלנו ולהבין את המשמעות שלהם, נמצא עצמינו בכיבוי שריפות תמידי.
כאן אנו נאסוף, נרכז וננתח כל תחום בעסק בנפרד. תוך כדי, שימו לב, נבנה את תהליך העבודה, את הצורה שבה אנו מנהלים את אותו תחום והבקרה שלו.
למי שיש מערכות CRM, החיים קלים בהרבה וניתן לעשות זאת בקלות דרך הפקת הדוחות.
למי שלא… להמשיך לקרוא.
לחצו על הנושא שמעניין אותכם.ן ותוכל לעקוב אחרי השלבים.
דבר ראשון: איסוף כלל הנתונים למקום אחד. מה זה כלל הנתונים? כל מה שקיים על המוצרים / השירותים, מכל המקורות, ממש תאספו את הכל במקום אחד.
רצוי שיהיה:
אחרי שיש לנו את הכל במקום אחד, בואו נראה מה ניתן להבין מזה:
– בנוסף, אולי אפשר לבנות חבילות?
– אולי שילוב שירותים או אולי להוסיף מוצר / שירות משלים? בצורה הזאת נוכל להגדיל את המכירה לאותו לקוח ולהשתמש בפלטפורמה הקיימת.
בניית תהליך ניהול ובקרה:
ברגע שהכנסנו את כל הנתונים לטבלה, יש לנו שליטה מלאה בכל מה שקורה בנוגע למוצרים / שירותים שלנו.
מכאן, אפשר לגזור את כל השיטה.
מכאן אפשר לעשות ניבוי הזמנות עבור הספקים (במוצרים הפיזיים), אפשר לעשות את השיווק ממוקד,
יותר מזה, גם כשיהיה מוצר / שירות חדש כבר יש תהליך סדור אז ההטמעה שלו יכולה להתבסס על הקיים ורק לעשות את התאמות.
תשקלו את תדירות עדכון הטבלה לפי כמות המכירות ו/או הזמן שתוכלו להשקיע בכך.
דבר ראשון זה איסוף נתונים – יש לאסוף את כל הנתונים מכל מקור: מערכת CRM , מערכת הנהלת חשבונות, קופה רושמת, טבלאות אקסל, מחברות פתקים וכו'
דבר שני לרכז הכל במקום אחד, בטבלה/דו"ח/אקסל אחד.
עכשיו בואו נראה מה יש לנו או מה היינו רוצים שיהיה (ואם אין אז לנסות להשלים את המידע):
אחרי שהכל מסודר, בואו נראה מה אומרים לנו הנתונים:
אחרי שהכל מול העיניים, מסודר, גילינו את כל הדברים הנפלאים האלה, יש עוד שאלות שנוכל לענות עליהן:
– האם הלקוח בפועל זה מי שאליו תכננו או שיווקנו?
– האם המוצרים / שירותים שנמכרו בפועל – הם אלו שהתכוונו למכור בקמפיינים הספציפיים?
– האם יש מוצר משלים שמתאים לרוב הלקוחות?
– מתי נשווק איזה מוצר לאיזה איזור?
בניית תהליכי ניהול ובקרה:
ברגע שהכנסנו את כל הנתונים לטבלה, יש לנו שליטה מלאה בכל מה שקורה בנוגע ללקוחות.
מכאן, אנו יכולים לגזור את כל השיטה ותהליך העבודה. אנחנו יודעים אילו נתונים צריכים עבור זה מהשיווק, דרך קבלת הליד ועד שהוא הופך ללקוח קיים.
ברגע שהכל ידוע אז אפשר להתרכז במתן השירות ולא להמציא את הגלגל בכל פעם מחדש.
את ההוצאות /הכנסות הקבועות ניתן לשבץ קדימה לאורך כל השנה (זה יעזור לנו בהמשך)
מה נרצה שיהיה לנו (גם מבחינת ההוצאות וגם ההכנסות):
אחרי שהכל מסודר, בואו נראה מה אומרים לנו הנתונים:
בניית תהליכי ניהול ובקרה:
ברגע שהכנסנו את הכל תחת מקום אחד – יש לנו מול העיניים שיטת עבודה. כעת, ידוע לנו מה עושים עם כל תשלום / הוצאה / הכנסה / סגירת הסכם מול ספק/ לקוח.
דבר ראשון, לאסוף את כל המידע למקום אחד.
מה נרצה שיהיה לנו?
אחרי שהכל מסודר, בואו נראה מה אומרים לנו הנתונים:
אני באופן אישי, הוספתי גם טבלה שנתית של מעקב תשלומי ספקים – כל חודש: סכום לתשלום, מתי שולם / אם קיבלתי חשבונית/קבלה.
מכאן ניתן להשוות מול נתוני המכירות: אם החודש ששילמנו הכי הרבה לספקים זה גם החודש שההכנסות היו הכי גבוהות (עבור הספקים הרלוונטיים).
בניית תהליכי ניהול ובקרה:
כעת, יש לנו את כל הנתונים שצריכים להיות על הספקים ואנחנו יודעים לגזור לאחור את כלל הפעולות. ניתן לתכנן לו"ז ולשים מופעים קבועים כמו בדיקת ספקים חדשים בכל רבעון או חידוש הסכמים בכל סוף שנה.
דבר ראשון, לאסוף את כל המידע למקום אחד.
מה נרצה שיהיה לנו:
אחרי שהכל מסודר, בואו נראה מה אומרים לנו הנתונים:
אני רגילה להכין תיקייה לכל עובד.ת ששם אני מתייקת את כל הניירת.
בנוסף, טבלת שכר שבה יש גיליון לכל חודש, מוכן מראש עם כל הנוסחאות (רק לשבץ את השעות / בונוסים של אותו חודש).
בכללי: אני ממליצה להתייעץ עם רו"ח ועו"ד לפני תחילת העסקת עובדים על מנת להכיר את כלל החוקים, החובות והזכויות.
לפי זה להכין נהלים ברורים (נוהל קליטת עובד, נוהל עזיבת עובד וכו').
בניית תהליכי ניהול ובקרה:
מעצם העובדה שהכנסנו את הכל תחת אותו מקום, כבר ניתן לראות מהי שיטת העבודה והבקרה של העובדים. יש כבר תהליך קליטת עובד, תהליך עזיבת עובד, תהליך בקרה על משימות/יעדים.
בפעם הבאה שאתם קולטים עובד, הכל זורם על אוטומט.
כל הזכויות שמורות- ביאנקה וייס, ניהול ותפעול עסקים | הצהרת נגישות | תקנון | מדיניות פרטיות | שקוף מדיה- בנית אתרים